tisdag, maj 13, 2008

Fiskeuppfostran flyter på

Jag vill ju att den blivande fiskaren skall få en bra grundkunskap om allt vad den innebär att vara fiskare, hur dom olika metoderna funkar, hur fiskarna ser ut och vad dom helst äter.
Det hon hittills fått mest intresse av är mina jiggar och nu hinner hon knappt vakna innan hon skall leka med "fiskarna"

Häromdagen bestämde jag mig för att ta med henne på en liten utflykt i fiskets tecken så jag tog med henne till Aquaria, som ligger bredvid gröna lund, där hon kunde studera en del av regnskogens fiskarter, några av havens färgglada fiskar, några hajar och även några av arterna som huserar i våra vatten.

Det mest intressanta på detta ställe, tyckte jag, var den "grop" där mina kommande havsörings fångster simmade omkring.
Dom var ju inte så stora ännu med om några år så cirkulerar dom nog omkring som femkilosbestar i vattnen kring djurgården och då skall jag vara där med ett fiskespö istället för en mobilkamera som nu.


Nästa mål i uppfostran får bli en praktisk övning nämligen maskmete från båtbryggan efter några småborrar.
Man får vara glad så länge hon tycker att det är roligt för snart blir det säkert smink, killar, hästar och ett konstant telefonpratande som kommer vara av mer betydelse.

Inga kommentarer: