söndag, april 06, 2008

Årsbästa

Efter ett par härliga lediga dagar med mestadels strålande sol och en del fiske så känns det lite tungt att veta att man måste gå till jobbet i morgon och inte få fiska förens på lördag igen.
Eftersom jag var själv i båten i stort sett hela tiden så körde jag uteslutande flugfiske efter gädda, eftersom det oftast kräver lite mer utrymme, speciellt vid frisk vind.
Det var väl inte någon av mina bästa fiskedagar om man räknar mängd men ett par gäddor varje dag fick jag i.v.f. och satte nytt årsbästa och förmodligen också pers på flugfångad gädda med en romstinn madame på 5,3 kilo.
Hon var inte så sugen på att bjuda upp till någon stor dans med all sin rom men en hyfsad fajt blev det i alla fall när man har flugspö.
Hon högg på max en halvmeter djupt vatten och jag såg en stor virvel när hon attackerade flugan innan jag kände att hon tog den.

Det jag måste jobba mer med är att få den blivande fiskarens tålamod lite bättre för när hon var med så var hon mer intresserad av bollarna (bojar) och pinnarna (vass) på vattnet. Och så fort hennes fika var slut ville hon åka hem.

Inga kommentarer: