tisdag, oktober 16, 2007

Ej i läroplanen

Jag var på föräldramöte på förskolan för den blivande fiskaren häromdan och tänkte att man kanske kunde hoppas att dom skulle säga att stora delar av undervisningen hade fiske som tema. Dom skulle lära sig allt från grunden inom mete, spinn och flugfiske och det skulle förekomma en hel del praktikska övningar där föräldrarna var hjärtligt välkommna att följa med. Förskolan skulle gladeligen bjuda med alla föräldrar som ville på olika fiskeresor till t.e.x Kola, Kaitum, Montana och likanande finfiskeställen.
Dom skulle dessutom ta hand om barnen på dessa resor så att föräldrarna kunde lära känna varandra under några fiskepass.

Som tur var verkade det inte direkt, enligt min gissning, vara några av dom andra föräldrarna som hade fiske som intresse så det skulle bara bli jag som ville följa med och kunde då fokusera på fiske hela dagarna.

Tyvärr så insåg jag att min önskedröm försvann så fort jag klev in genom dörren och insåg att dom inte ens bjöd på kaffe och att fiske inte alls fanns med i läroplanen för dessa barn.

Nej, ska ungarna lära sig något om fiske i dessa tider så får man utbilda dom själv verkar det som.

Inga kommentarer: