onsdag, oktober 31, 2007

Dålig hållning

Varför kan folk inte lära sig hur man tar en bra bild på en fångad fisk?
Här nedan kan vi se tre bilder med typiskt, i mina ögon, dåliga bilder. Det är inget fel på hur fotografen har tagit bilden utan det stora felet är hur man visar upp sin fångst. Man vill ju att fiskens ena sida ska vara vänd mot fotografen, ej blodig och i dess naturliga hållning, nämligen vågrätt.
Inte med en bananformad kropp hängandes från en lippgripp.
Jag brukar själv försöka att ta ett stadigt gällocksgrepp med ena handen och hålla upp fisken under buken med den andra.Fast även jag har mina dåliga stunder ibland och håller fiskens huvud med en lippgripp men i vågrätt position.





Jag försöker få mina båtgäster att hålla upp fisken på ett bra sätt när man skall ta bilder men det kommer oftast lite gnäll om att den är hal och slemmig eller den är arg och kan bitas eller den sprattlar så mycket o.s.v.
Tar man det bara lungt och varsamt så brukar det gå alldeles utmärkt att ta fina bilder även på stora ,arga och hala fiskar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Synd på så fin björn-f...a,fin hållning dock trots Gäddans längd!!!Bra,Bra