lördag, augusti 04, 2007

Gäddslakten i Vemdalen

Som jag nämde tidigare så fick jag en gädda i den första tjärnen som vi fiskade i. Det var inte direkt någon stor gädda men vi hade ändå blivit ombedda att ta upp alla gäddor som vi fick och lämna in dom på fiskecampen. Det pågår tydligen någon sorts tävling däruppe där den som fångar den största gäddan under året vinner 5000:- och alla som lämnar in en gädda som är fångad i detta område är med på en utlottning av 1000:-.

Sagt och gjort jag tog upp min gädda lämnade in den till chefen över fiskecampen och han blev så glad så och vägde in den och gav mig ett kvitto/lottsedel på att jag vägt in en gädda.





Sen säger denna man att nu tar ni väl med er den här hem och lagar till den.
VAAAA I HELVETE är det frågan om tänkte jag, inte tar väl jag upp gäddor för att laga till dom,
i sämsta fall tar jag upp någon enstaka och ger till svärmor men det är också allt.
Jag trodde att dom hade någon form av uppgörelse med någon lokal fiskehandlare som fick alla gäddor, för det måste bli en hel del under året men tydligen inte.
För om inte vi tog den så skulle han bara slänga den i gropen med dom andra och kasta ett lass med jord över.

Va fan är detta för sätt?

Jag förstår att man vill bli av med gäddor från öringvatten för att dom äter upp ett stort bestånd av denna "fina" fisk men då får man väl ha lite bättre ordnat med hur man tar tillvara på alla "fula och dumma" gäddor som fångas.

Man kan ju bara hoppas att man vinner dom tusen kronorna så man kan köpa en gravsten som man kan ställa upp på den jordhög under vilken gäddorna ligger begravda.
Texten kunde vara något sånt här:

Till minne av en god kamp
med dig du gröne kämpe
R.I.P.

1 kommentar:

Professor Howdy sa...



Hello!
Very good posting.
Thank you - Have a good day!!!