måndag, juli 28, 2008

Semesterfiske

05.00 ringde klockan den sista dagen jag var på landet under semestern och 05.25 hade den fösta gäddan krokats av.

Jag hade tänkt att prova tidigt morgonfiske och målet var att få gös, gädda och abborre på samma fiskepass. Tyvärr så var det bara två av dessa arter som behagade hugga och det var naturligtvis, som vanligt, gösen som inte ville vara med i leken. (Tror nog att jag måste ta en lektion i gösfiske snart.)
En spegelblank vik och soluppgång var vad som mötte mig denna morgon och en hel del huggvilliga gäddor och ett fåtal abborrar var vad jag fick som tack för att jag steg upp så tidigt.
Inga av storlek att skriva hem om men jag missade såklart den största fisken som ryckte sönder min slitna knytbara wire efter ett par sekunders rusning åt flera håll.
Efter 07.00 hade jag inte ett hugg till innan jag gav upp och åkte hem och åt frukost runt 08.30.

Tog även ett litet jerkpass tillsammans med Jocke Scott på eftermiddagen denna dag. Inget lysande fiske men vi fick sex stycken pigga sommargäddor.

Efter detta lämnade jag skärgården för ett par dagars "campingliv" med ett par goda vänner med familjer.
Som tur var hade jag kollat upp om det fanns några fiskemöjligheter i närheten och som det visade sig så fanns det en P & T sjö på ca 200 gånger 50 meter inne på campingområdet.
Så det fanns ett par flugpön med i packningen ifall det skulle verka intressant.
Som det föll sig så låg stugorna som vi hyrde ca 30 meter från sjön så man kunde sitta med en kall pilsner i handen och kolla in "amatörerna" som försökte få fisk.
Efter ett par dagars spanande på andra "fiskare" samt vakande fisk så kunde jag inte stå emot utan begav mig ut på sjön i en liten båt med en och en halv åra.
På ca två timmars fiske krokade jag av tre stycken kilobågar och hade bud på ett gäng till som jag missade p.g.a. uppböjd krok på min "superpuppa".
En klart trevlig upplevelse.

Hemkommen från campingen så hann jag bara packa om innan det var dags att köra lite hårdfiske dom sista dagarna på semestern.
Tåg till Bräcke i Jämtland där D.E. plockade upp mig så vi kunde fiska Harr och öring i Idsjöströmmen under två och en halv dag.
Fisket var inte kanon men helt okej.
På tok för bra väder och för varmt och lite för lågt vatten var väl saker som spelade in.
Vi fiskade i stort sett vid alla tidpunkter på dagen utom riktigt tidigt , vilket var alldeles för jobbigt eftersom vi fiskade till runt 01.00 på natten.
Det gick att få fisk i stort sett när som helst men man fick tjata upp dom och det som funkade bäst var tunga nymfer eller tunga streamers.
Det var inga vak på dagarna men det var en hel del mellan elva och ett på kvällen fast man fick inte fler fiskar för det.
D.E. satte nytt persHarr för Idsjöströmmen men en riktigt fet och fin fisk på 52 cm som han tog på en Europa 12:a (bild kommer)
Själv hade jag en fin svit av storharrar med dom fem största på 43, 45, 46, 46 och 48 centimeter.
Kunde kanske ha blivit ett par till om inte en elak förkylning gjorde att jag inte orkade fiska hårdare än vad jag gjorde.

Nu har man börjat jobba igen och hoppas kunna komma med lite fler skrytbilder och fiskerapporter lite oftare än vad jag gjort under semestern.

Inga kommentarer: