söndag, november 04, 2007

Snö, kasst och nya beten

Jag fick till det så pass bra i helgen att jag kunde fiska ett par timmar både på fredagen och lördagen.
Fast så här i efterhand kunde jag nästan ha avstått från båda dagarna men tyvärr vet man ju aldrig det i förväg.

Jag hade lovat att leka fiskeguide åt brorsans polare i går och det visade sig att två utav dom även skulle fiska 2½ timme på fredagseftermiddagen och då kunde ju jag inte säga nej. Vi.....nej förlåt, dom två fick fem gäddor tillsammans och jag ingen fast jag försökte ju komma med bortförklaringar om att jag endast tog gäddor över 5 kilo och det var ingen så stor som kom upp.

Vädret som var under natten mot lördag och under lördag förmiddag gjorde ju inte fisket bättre direkt.Snö och minusgrader på natten och snöblask och snålblåst under förmiddagen gjorde ju att man nästan ville åka hem och lägga sig under täcket och gråta en skvätt.
Endast 4-6 grader i ytvattnet i mina favoritvikar känndes ju inte direkt som kanonförhållanden men vi kämpade på i dom 4 timmar vi fiskade.

Efter en seg start med ett par följen och en tappad gädda så ville Dala låna och testa min Norpan-Tail och vips så hade han en 3,8 kilos kämpandes i linänden.


Efter ytterligare en stund och platsbyte så hittade vi i.v.f. ett gäng med huggvilliga smågäddor så vi tog fem stycken på 20 minuter men sen var vi tvugna att sluta för att maten stod på bordet i stugan och vi var redan en halvtimme sena.


Som tack för att jag ställde upp med båt och glada tillrop så fick jag två nya tailbeten som aldrig tidigare testat och det skall bli kul nästa gång man får ut och prova dessa eftersom jag tror stenhårt på tailbeten under denna kalla fiskesäsong.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Norpan Tail levererar fisk! :)
Jag var som sagt ute i Söndags, totalt landade vi 37 st gäddor! Dock var det riktig sniprace! Dem större var inte riktigt på hugget! Största gäddan vägde 4,3kg! Så snittvikten var inte så högt!

M.t.P. sa...

Stizo: Kul med mycket hugg men som sagt, kunde vart roligt med ett par av grövre kaliber.
Vart var ni?

Anonym sa...

Klart som korvspad att de där levererar....de är ju så nära en Jigg ni köttfiskare kommer :)
...D.E.