torsdag, november 29, 2007

Fiskeskådare

Lyssnade på en fågelskådare på radion i dag och dom är ju ett släkte för sig med sina "kryssböcker" och larmsignaler. Just den här killen hade 286 kryss i sin bok.
Jag började fundera om det fanns något liknande inom fisket och det gör det faktiskt även om dom inte har en kryssbok och bockar av alla arter dom fångat.

Jag har t.e.x hört om laxfiskare som får samtal från Norge om att laxen stiger i älven och dom släpper allt, tar den färdigpackade väskan och spöna och tar första bästa flyg dit precis som fågelskådaren gör när han får ett larm om någon art han inte bockat av har synts till någonstans i landet.
Sen finns det ju faktiskt ett gäng med fiskare som gör precis som fågelskådaren och försöker fånga så många arter som möjligt och så klart helst en riktigt stor fisk av varje art.
Dom använder ju alla möjliga fiskemetoder såsom mete, spinnfiske eller kanske flugfiske för att lyckas i sin jakt på nya arter.
Jag har faktiskt ingen koll på vem som har fångat flest eller hur många det är men med lite efterforskningar skall väl inte det vara så svårt att ta reda på.

Å andra sidan är jag inte så intresserad av det, jag tycker att dessa killar är ganska extrema och i vanliga folks ögon se som riktiga fiskenördar som t.e.x. kan ligga en eller ett par veckor vid samma sjö för att med lite tur få 1 fisk.

Jävla lyckostar.

Jag vill också vara med.

Inga kommentarer: