söndag, september 30, 2007

Kanonfiske slutade på akuten

En timmes bilfärd, en timme och fyrtiofem minuters fiske, tre och en halv timme på akuten och en timmes bilfärd hem.
Så såg min dag ut i går.
Jag som hade planerat för åtminstånde sex timmars fiske blev lurad av den elake fiskeguden.

Det var såhär:
Jag och min polare Beeran skulle ut på gäddfiske, vi drog hemifrån vid halv sju och vädret var ju bra hur bra som helst, blåst, duggregn och helmulet.
Börjar fiska runt åtta tiden och jag tar en gädda i första kastet, bra start.
Vi driver av ett par vasskanter till och fiskar någon timme och får fem mindre gäddor.Detta verkar utveckla sig till en riktigt bra fiskedag för en gång skull, tänker jag.

Vi åker längre in i den vik vi är och passerar genom ett litet sund in till en grummlig innervik. En riktig "bra eller anusvik", kan var hur grym som helst eller totalt iskall och fisktom.
I dag är den grym.
Vid första kanten vi fiskar av så smäller det på en fin pjäs på 6,8 kg (bild kommer) och lite längre fram så får vi dubbelhugg och drillar in varsin lite mindre gädda.
Sen får det roliga ett abrubt slut.
När Berran skall plocka bort draget från sin gädda så sprattlar den till och på något sätt så har han plötsligt ena trekrokens alla krokar i olika fingrar?? och gäddan sitter fortfarande kvar i dom andra krokarna.
Aj,aj,aj,aj,aj jag behöver hjälp är det jag hör samtidigt som jag själv håller på att kroka loss min gädda.
Snabbt loss med den och mot räddning av polare.
Efter lite pillande och knipsande så är fisken i vattnet, draget bortplockat och ena kroken borttagen men med en krok som gått in och ut i tummen och en krok som gått rakt in i långfingret kvar.(bild kommer)

Vad göra?.........Mot akuten i Norrtälje.
Fyrtiofem minuter senare kliver vi in på akuten och ytterligare tre och en halv timme senare får vi krokarna utplockade av en doktor med hjälp av lite bedövning, skalpell och tång. (tog ca 10 minuter)

Det som kanske skulle ha blivit årets fiskedag blev en lång och seg väntan på en akut med ett gäng griniga sköterskor, av det kvinnliga könet, som mest verkade irriterade på att vi var där.
Men man får vara nöjd med det vi fick.
Åtta gäddor (jag tog sex ) med största på 6,8 kg på en timme och fyrtiofem minuters fiske.

Kan bara hoppas att det är lika bra nästa helg när vi skall köra en miniboule-träff men då har väl den elaka fiskeguden några andra planer för att förstöra mina få fiskedagar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förmodligen den fulaste fisken som fastnat på en vobbler :-) Skämt åsido sakall Beeran vara glad att det var dig han var ute & fiskade med....vem annars hade hanterat situationen (Och båten etc) med ditt medfödda iskalla lugn? -Inte jag ialla fall....

Vet mpnga andra som fnyst åt denna "skråma", satt ett bandage och fortsatt fiska.....

...D.E.