måndag, augusti 27, 2007

Gästerna först............en stund

Äntligen har gäddfisket tagit fart igen. Efter en blåsig lördag så var gäddorna riktigt på hugget i går.
Jag och Jocke Scott körde ett förmiddagspass ute i Norrtälje skärgård i blandat väder. Det var både sol, moln och regn samt lite och mycket vind och det högg klart bäst när det var molnigt och blåsigt.

Alltid när vi är ute med min båt brukar jag säga att det är gästerna som får ta den första fisken och otroligt nog så brukar det fungera trots att även jag fiskar.
Så var det även i går.


Jocke började med att ta en på det tredje kastet och jag kontrade direkt i kastet efter.
Han var inte sen att även ta den andra gäddan först men här var jag blixtsnabb att kontra så det vart ett s.k. dubbelhugg.
Ingen dålig start med 4 gäddor på 10 minuter.

Sen fortsatte det med att jag lät Jocke ta två i rad för att han skulle bli lite glad och få lite självförtroende men efter ett tag tyckte jag att han var alldeles för kaxig och satte då in mitt ryck, Jocke hade i detta läge tagit 5 stycken och jag 3.
Jag tog nu 6 stycken i rad utan att Jocke lyckades kroka någon så matchen slutade 9-5 till mig och jag tror nog att vi hade kontakt med ytterligare ett tiotal.

14 gäddor på 3½ timme tycker i.v.f. jag är riktigt bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att det bara var små-parvlar eftersom du inte skrivit något om storlek.....

M.t.P. sa...

Antar att du bara är en parvel eftersom du inte skrivit ditt namn ;)
Men det är alldeles riktigt i jättar.
Största på 3,5 kg.