tisdag, augusti 07, 2007

Aldrig vid rätt tillfälle

Ofta när jag drar iväg på fisketurer så brukar jag ha en cigarr i innerfickan så att man kan lyxa till det ordentligt om man skulle få någon stor fångst värd att fira. Men nu är det så att jag har aldrig fått någon fisk värd att fira när jag haft med mig cigarrer och det börjar bli dyrt att hela tiden köpa nya eftersom man vill ju ha riktigt färska och kompakta och inte några gamla torra spröda fnösken som brinner upp på en gång man tänt dom.


Jag har bara varit med om att fira när D.E. tog sin 4 kilos öring i Kaitum förra året. jag kom i.o.f.s. först tillbaka till lägret och "festen" på eftermiddagen och då hade ju han redan smakat av segerns sötma ett par timmar.
Det hade väl blivit både cigarr, whisky och öl under dagen så man kan säga att han var i "fin form" när jag kom dit.

Dom två gånger som jag lyckats ta något som varit värt att fira så har man naturligtvis inte haft några cigarrer med sig.
Ena gången var för ett antal år sen i Sorsele när jag tog mitt rekord på harr. En 54 centimeters best som jag fick på torrfluga. Varför jag inte hade cigarr med mig då kan bara gudarna besvara, eftersom vi spenderade en hel vecka där så fanns det ingen orsak till att inte fira.
Den andra gången var ju nyligen när jag fick min 10 kilos gädda men då var det inte läge att fira eftersom man skulle upp och jobba dagen efter så det gjorde inte så mycket att man inte hade cigarrer med sig då.
Slutsatsen av detta är att jag kanske inte skall ha med mig cigarr alls om jag vill ha stora fiskar.

3 kommentarer:

AspLövet sa...

Jag har använt samma metod fast tvärtom. När det gått extra dåligt med min comeback har jag firat med sprit. Detta har till min glädje givit mig många tillfällen att tulla på finwhiskeyn.

Du borde alltså röka cigarr efter varje skitfiskedag.

Då lär dom aldrig hinna torka sönder även om du nu är världens bästa fiskare.

M.t.P. sa...

Det är förstås en bra tanke men fan vad dåligt jag skulle må om jag rökte så mycket cigarr.
Åtminstånde i början innan man vant sig sen kanske man skulle bl en riktig cigarrkung liknande typ Al Capone.

Anonym sa...

Du får fiske oftare, hårdare & längre (pass) så kanske Cigarren kommer tillpass....jag är über-nöjd med att du hade cigarr med till Kaitum....eller var det jag som hade det....eller FeF, eller Ice....minns e.m. som i en dimma av Rom, Öl, Whiskey (stavning rätt, tro mig) och en smula eufori .....

Ja, ja...hur som så får du se till att fiska mer! // D.E.