tisdag, maj 29, 2007

Nätförfrågan

Jag fick ett samtal idag av en kompis som jag brukar fiska med ibland.
Han undrade om jag hade någon koll på nät för fiske efter betesfisk.
VET HUT!! skrek jag i telefonen.
Vet han inte att jag föraktar allt som har med nätfiske att göra oavsett om nätet är till för att fånga betesfisk eller för att fånga hela östersjöns bestånd av plattfisk.

Det finns ett nät som kan få en smula dispans och det är ett s.k. kastnät för där krävs det en viss kunskap och en hel del teknik för att lyckas med att fånga fisk med ett sådant.
Och enbart om det används till att fånga betesfisk så kanske jag kan godkänna detta hjälpmedel.

Men vad fan är det för fel med att trä på en liten mask på en krok, på en lina med ett flöte som sitter på ett enkelt toppknutet metspö och fiska upp betesfisken.
Det brukar i vilket fall som helst jag göra.

Inga kommentarer: