söndag, april 20, 2008

En räckte till årsbästa

Som jag skrev tidigare så var jag i dag ute med LGW och TT på lite gäddfiske.
Dagen bjöd på ett strålande vårväder med sol, sol, sol från en klarblå himmel och vindstilla när vi puttrade ut från bryggan.
Kanske inte dom bästa förutsättningarna för ett bra gäddfiske men ooooo så skönt det var.

Jag bestämde att vi skulle nöta av två vikar där jag har fått stor gädda tidigare och det hade grabbarna inget emot.
I den första viken så startade det ganska bra med en gädda omgående från LGW och en krokad brax av TT, vilket höjde förhoppningarna på storgädda eftersom dom gärna tar en brax till frukost, lunch och middag.
Efter ytterligare en liten stund så får jag en ganska hårt hugg och känner att det är något tyngre eller är det en felkrokad brax, tänker jag, innan jag ser en välbekant syn av en gäddrygg.
Efter lite drillning kommer det upp en extremt romstinn gäddmadame som höjer mitt årsbästa till 6,7 kilo
Tjihooo!!

Efter ytterligare en timmes nötning med endast en liten till av LGW som resultat så bestämmer vi oss för att byta vik och samtidigt ta en träff med två andra båtar som vi vet är ute och fiskar.
I samband med att vi träffar dom passar vi på att få oss lite i magen.
Kaffe och mackor åker fram.
Det visar sig att dom haft ännu trögare än oss och att dom varit i den vik vi tänkte ta oss till utan att känna någonting där.
Ja, ja, säger vi, dom är ju rena rama amatörerna, fiskar ju "bara" tre dar i veckan så vad fan kan dom.
Så vi sticker dit ändå.
Två timmar senare åker vi ur viken med svansen mellan benen, inte ett hugg.

Sticker tillbaka till den första viken där LGW dominerar och tar ytterligare en plus att TT tar ytterligare en brax

Ingen vidare dag med andra ord men grymt skönt vårväder och ett nytt årsbästa får väl vara plåster på såren.
Ps. Jag fick min på Norpan tail, och LGW tog sina på Ailien Eel (eller hur fan det stavas).
Inga gäddor på fluga trots ganska mycket nötande, bara en brax.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Norpan tail, vad är det för mönster?

/Ice

M.t.P. sa...

Ice: Det är det man undrar? Vill inte lämna ut bindbeskrivningen på detta heta mönster ;)

Skämt åsido så körde jag faktiskt ganska mycket fluga efter att jag fått gäddan men det var inte alls hett, det var det ju i.o.f.s. inget bete som var,det ända som högg på min fluga var ju en brax.

Ska du med till hemliga på lördag morgon?