söndag, april 22, 2007

Märkning av fisk

En del av alla havsöringar som sätts ut i våra älvar, åar, bäckar och hav får en form av märkning.Jag har själv aldrig fått en märkt fisk, men så har jag ju inte fått jättemånga öringar i mitt liv heller.
Jag tror att det är en liten plasthylsa som innehåller uppgifter om vad man ska/bör göra om man fångar en sån fisk. Nämligen väga och mäta fisken samt ringa och rapportera detta plus vart den fångades.Allt för att göra forskningen om fisken enklare.

Jag tycker att det skulle vara jävligt roligt om varje fiskare som ägnar sig åt nästan uteslutande "catch and release" skulle ha en märkpistol och märkte upp alla lämpliga fiskarter med ett nummer. (Kanske en kurs om hur man märker fisk också)
Sen skulle man kunna föra in detta nummer, fångstplats, hur mycket fisken vägde och hur lång den var i en databas på "nätet".När man fångar denna fisk igen så lägger man bara in nya uppgifter under detta nummer.
Skulle var hur kul och intressant som helst att se hur långt fiskarna som du fångar rör sig och i vilken takt dom växer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då skulle alla fiskar i de vatten du fiskar simma rnt som julgranar...fulla med märkningar :)

Bom i hemilga viken idag...igen...

// D.E.

M.t.P. sa...

Naturligtvis ska ju fiskarna bara märkas en gång, sen har dom ju fått ett nummer och då är det bara skriva upp det och gå in på nätet och fylla i uppgifterna.

Inte bra med en bomtur igen.
Det är bara inse att vi har haft vårt roliga i den viken för i år.

Anonym sa...

Men du vet ju att det är sommarfiske nu..
Jag är bara stark under de få skälvande veckorna på våren....nu åker man ut för att bronsa på & får f(r)isk luft......

D.E.