onsdag, april 25, 2007

Fiskeguider, fiskeguider överallt fiskeguider

Det har ju skett en enorm utökning av fiskeguider i Stockholms län dom senaste åren.
Hur många är inte dom företag som numera regelbundet åker ut med kunder på fiske i skärgården eller för all del på Vänern eller Vättern?
Inte vet jag, men tydligen tillräckligt många så att det räcker till alla guider.

Det går att få sitt fiske skräddarsytt efter sina egna önskemål, man kan spinnfiska eller flugfiska efter gädda, gös, abborre eller havsöring, eller varför inte en trollingtur efter lax eller gös för den delen.
Det går naturligtvis även bra att hyra sin egen sjö med inplanterade fiskar om man mest är ute efter att få så mycket som möjligt.
Alla dessa fisken med minst en guide per båt eller grupp.

Hur många guider behövs det för att täcka av behovet av fiskevilliga kunder?
Inte vet jag, men på tok för många i mina ögon.
Det kryllar ju av dom, i vilket fall på alla "heta" ställen man själv hade tänkt fiska.

Det skall erkännas att jag själv har blivit bjuden på fiske med guide två gånger.
Båda gångerna har vi spinnfiskat gädda från båt och upplägget skiljer sig inte nämnvärt mot hur jag själv bedriver mitt fiske från min båt. Inte fick vi mer heller än vad jag och mina polare brukar få när vi är ute.
Men det var skönt att slippa köra båten och laga lunchen.
Men var det värt 4000:-?
Knappast i mina ögon, men gratis är gott.

Inga kommentarer: